OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

PORTAL / ŚWIĘTO SZKOŁY
PODSTAWOWEJ W MARUSZYNIE DOLNEJ
POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:ŚWIĘTO SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MARUSZYNIE DOLNEJ:.

Święto szkoły

Na udokumentowany wniosek Rady Szkoły w Maruszynie Dolnej dniu 30 stycznia 1996 roku Rada Gminy Szaflary podjęła uchwałę o reaktywowaniu imienia św. Jana Kantego Szkole Podstawowej w Maruszynie Dolnej. Od tej pory szkoła corocznie obchodzi swoje święto w dniu 20 października, gdyż po wydaniu przez papieża Klemensa XIII w dniu 16 lipca 1767 roku bulli ogłaszającej Jana Kantego świętym, Jego imię wpisano do mszału i brewiarza właśnie w tym dniu. W 1998 roku rodzice oraz sponsorzy ufundowali szkole sztandar. Od tej pory poczet sztandarowy reprezentuje szkołę na wszystkich ważnych uroczystościach szkolnych, państwowych i religijnych. Do 2002 roku święto szkoły obchodzono w szkole przez organizację spotkań z rodzicami i sojusznikami szkoły. Od 2003 roku społeczność szkolna biorąc przykład ze swojego patrona, który pięciokrotnie odbył piesza pielgrzymkę do Rzymu obchodzi swoje święto „pielgrzymując” do miejsc ważnych, odwiedzanych przez rzesze ludzi, do miejsc kultu świętych. Uczniowie, rodzice i nauczyciele poznają miejsca, w których żyli i pracowali wielcy Polacy : Św. Jan Kanty, Ojciec święty Jan Paweł II i Ks. Profesor Józef Tischner. Ci wielcy Polacy są drogowskazem w wychowywaniu młodego pokolenia Maruszynian. Przed każdym dniem „święta szkoły” organizowane są konkursy wiedzy, konkursy poetyckie i plastyczne. Te działania przybliżają sylwetkę patrona szkoły i wywołują dyskusję na temat różnic miedzy dobrem i złem. Oto wiersz uczennicy klasy piątej Magdaleny Muchy:

Jan Kanty

O Janie Kanty święty mój patronie
Zawsze stoisz po dobrej stronie
Nigdy na Twojej twarzy nie było złości
Ty nikomu nie sprawiłeś przykrości
                            Złodziejom, którzy Cię okradli wybaczyłeś
                            I swoje oszczędności im oddałeś
                            Serce Twoje dobroci nie znało granic
                            Dlatego umiałeś za niewinnymi się wstawić
Wiele w Twoim życiu czynów dobrych było
Dobrocią i miłością od Ciebie iskrzyło
Wierzę, że jesteś z nami duchem
Trzymasz swą dłoń nad nami
Gdy coś przychodzi z trudem.

W 2003 roku „święto szkoły” przeżyliśmy uczestnicząc we wspaniałej wycieczce na trasie: Kęty- Wadowice-Kalwaria Zebrzydowska. Poznaliśmy wówczas miejsce, w którym stał dom rodzinny Jana z Kęt, kaplice i kościół pod Jego wezwaniem. W kaplicy św. Jana Kantego uczestniczyliśmy we Mszy św., odprawionej przez naszego proboszcza. Powędrowaliśmy śladami lat młodzieńczych Jana Pawła II – papieża Polaka do Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Zwiedziliśmy muzeum w domu rodzinnym Jana Pawła II oraz zabytki Wadowic. Do Kalwarii Zebrzydowskiej pojechaliśmy, aby w miejscu kultu Matki Boskiej uczniowie klas pierwszych szkoły podstawowej i gimnazjum mogli złożyć ślubowania i być przyjętymi do społeczności szkolnej. Podziwialiśmy piękno wystroju Bazyliki Maryjnej. Przewodnikiem tej wycieczki, w której uczestniczył ok. 150 osób ( uczniowie, nauczyciele, rodzice), podróżujących pięcioma autokarami był ówczesny proboszcz z Maruszyny – Ks. Jan Kaleta. Rok 2004 – wycieczka autokarowa dla najmłodszych i piesza dla gimnazjalistów do Sanktuarium Maryjnego na Bachledówce. Tam zakonnicy Paulini opowiadali nam historię tego miejsca. Podziwialiśmy piękny wystrój świątyni, a szczególnie rzeźby wykonane w drewnie. Uczniowie klas pierwszych złożyli ślubowania. W pobliżu świątyni zapaliliśmy ogniska w celu upieczenia kiełbasy i spożycia posiłku. W 2005 roku powędrowaliśmy do Matki Boskiej - Królowej Tatr na Wiktorówki, gdzie zostaliśmy wspaniale przyjęci przez zakonników opiekujących się kaplicą. Uczestniczyliśmy we Mszy św. Odprawionej przez obecnego Ks. Proboszcza w Maruszynie – Adama Stawarza. Uczniowie klas pierwszych składali ślubowania, a laureaci konkursu poetyckiego recytowali swoje wiersze. Po uroczystościach w kaplicy powędrowaliśmy na Rusinową Polanę, aby podziwiać najpiękniejsze widoki w Tatrach. Nadszedł 2006 rok. Dyskutowaliśmy, gdzie teraz powinniśmy skierować swoje kroki i wybór był niezwykły. Idziemy na Turbacz, a po drodze odwiedzamy Matkę Boską - Królową Gorców w kaplicy na Rusnakowej Polanie. Wyruszyliśmy z Kowańca w kierunku Turbacza dwoma trasami, aby pod Rusnakową Polaną spotkać się na zielonym szlaku i żółtym dojść do kaplicy. Na ołtarzu polowym na Rusnakowej Polanie w niecodziennej scenerii Mszę św. odprawił wędrujący z nami ks. Proboszcz Adam Stawarz. Młodziez składała jak co roku ślubowania, a pasowała ich na uczniów i przyjmowała do społeczności szkolnej pani dyrektor Zofia Strama. Do tego celu wykorzystała znalezione w lesie patyki. Tam w lesie podczas tych podniosłych uroczystości telefonicznie otrzymaliśmy życzenia z okazji swojego święta od wójta gminy Stanisława Ślimaka. Było nam bardzo miło, że o nas pamiętał. U Królowej Gorców wspominaliśmy św. Jana Kantego, patrona szkoły, dzięki któremu podjęliśmy się trudu pielgrzymowania i poznawania otaczającego nas świata. Wspominaliśmy Ks. Józefa Tischnera, który w tym miejscu wygłaszał swoje filozoficzne kazania do ludu Podhala i spowodował cykliczne odprawianie nabożeństw, w tym miejscu, a także ustanowił wspólnie z wiernymi datę mszy odpustowej. Szczególnie wspominaliśmy również Ojca św. Jana Pawła II, który w tym miejscu będąc na wędrówce ze studentami jako pierwszy, w 1953 roku odprawił Mszę Świętą.

Zofia Strama – dyrektor szkoły

GALERIA

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY]