OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

PORTAL /„23 KILOMETRY W NOGACH” POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.: „23 KILOMETRY W NOGACH” :.

„23 KILOMETRY W NOGACH”

W przedostatni dzień roku szkolnego 2008/2009 uczniowie Szkoły Podstawowej w Borze wybrali się na pieszą wycieczkę w ramach realizacji projektu „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”. Projekt finansowany jest ze środków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
      Wycieczkę rozpoczęliśmy od wręczenia naszemu przewodnikowi dyplomu – podziękowania, za to, że zupełnie bezpłatnie był z nami na wszystkich wycieczkach, które odbyły się w trakcie realizacji projektu. Dyplom wykonali sami uczniowie.
      W dniu 18 czerwca zaplanowaliśmy zdobyć Prehybę (1175 m n.p.m) i Radziejową (1262 m n.p.m). Góry te zaliczane są do Beskidu Sądeckiego i leżą na terenie Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Autobusem dotarliśmy do Szczawnicy Sewerynówki. Przejeżdżając przez Szczawnicę dowiedzieliśmy się skąd na środku Dunajca wzięła się olbrzymia skała o nazwie Kotuńka. Legenda głosi, że skałę tę diabeł chciał rzucić na Zamek Pieniński, w którym schroniła się św. Kinga przed Tatarami. Nie udał się zły zamiar diabłu, ponieważ przecenił swoje siły i nie zdążył dotaszczyć skały do celu przed świtem. Gdy zapiał kogut, moc czartowska prysła i diabeł razem z kamieniem wpadł do rzeki. Prawdopodobnie do dzisiaj leży przywalony tą skałą.
      Autobus zatrzymał się pod Zajazdem „Czarda” w Szczawnicy i stąd rozpoczęliśmy nasze wędrowanie. Jeszcze tylko rzuciliśmy okiem na piękny wodospad Zaskalnik i pomaszerowaliśmy. Całą drogę aż do schroniska na Prehybie przewodnik przekazywał nam informacje o budowie geologicznej i kształtowaniu się Beskidu Sądeckiego a także ciekawostki i legendy związane z poszczególnymi mijanymi miejscami. W schronisku zrobiliśmy sobie dłuższy odpoczynek na posiłek, ale zanim go opuściliśmy usłyszeliśmy historię schroniska i informacje o niektórych wydarzeniach związanych z tym miejscem, zwłaszcza o walkach partyzanckich z czasów drugiej wojny światowej.
      Wypoczęci ruszyliśmy zdobyć Radziejową. Ponieważ pogoda nam dopisała mogliśmy podziwiać przepiękne widoki. Pan przewodnik cały czas przekazywał nam mnóstwo informacji o mijanych miejscach. Po drodze przeszliśmy przez Złomisty Wierch i Małą Radziejową. Na szczycie Radziejowej, najwyższym wzniesieniu Beskidu Sądeckiego, znajduje się wieża widokowa o wysokości około 20 m. Wspinanie się na nią było nie lada atrakcją dla młodych turystów. Wieża ta została zbudowana w 2006 r. Roztacza się z niej rozległa panorama na wszystkie strony. Schodząc z Radziejowej zdobyliśmy Wielki Rogacz (1182 m n.p.m.). Zakończyliśmy nasze wędrowanie w Jaworkach, gdzie czekał na nas autobus.
       W ten przedostatni dzień roku szkolnego przeszliśmy 23 kilometry. Wydawało się, że wszyscy byli już bardzo zmęczeni, ale w autobusie aż wrzało od wyrażania emocji po wycieczce.

Relacja: Małgorzata Gacek

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY]