OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

.:NARODOWE SIŁY REZERWOWE:.

PORTAL /WYCIECZKA W PIENINY POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:WYCIECZKA W PIENINY :.

WYCIECZKA W PIENINY

16.X.2011 r. uczniowie Szkoły Podstawowej w Borze pojechali na wycieczkę do Pienińskiego Parku Narodowego. Zorganizowało ją Stowarzyszenie Grupa Inicjatyw Lokalnych „GIL”, w ramach realizacji projektu "Spojrzeć na swój dom i rodzinę z góry – organizowanie dla dzieci i młodzieży zajęć sportowo - rekreacyjnych promujących zdrowy styl życia, współfinansowanego ze środków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
      Wycieczka rozpoczęła się o 8.00 rano. Wyjechaliśmy busem spod remizy OSP w Borze. Dojechaliśmy do Jaworek, gdzie znajduje się dawna cerkiew greckokatolicka. Teraz jest tam kościół pw. św. Jana Chrzciciela. Obecnie cerkiew jest w remoncie. Z tego powodu Msza św. W której uczestniczyliśmy została odprawiona na polu.
      Po mszy nasz przewodnik pan Adam A. Kustwan opowiadał nam o miejscowości Jaworki i o cerkwi, i o tym, że w wierzy kościoła mieszkają nietoperze. Następnie pojechaliśmy do Szczawnicy, aby wyjechać kolejką krzesełkową na Palenicę (722 m n.p.m). Baliśmy się jechać kolejką, bo było bardzo wysoko. Nasza pani też strasznie się bała. W sumie było bardzo fajnie. Widoki były prześliczne. Cała przejażdżka trwała bardzo krótko – za krótko.
      Po przejażdżce poszliśmy na spacer na górę Szafranówkę (742 m n.p.m.), aby zobaczyć piękne krajobrazy, a potem wróciliśmy na Palenicę, pojeździć na torze saneczkowym. Po cudownej zabawie zjechaliśmy kolejką na dół.
      Następnie poszliśmy na obiad do restauracji ,,Pod siekierkami”. Po pysznym posiłku poszliśmy zwiedzić Szczawnicę. Zobaczyliśmy pomnik Henryka Sienkiewicza, a także zegar słoneczny. Chcieliśmy pójść do muzeum Pienińskiego Parku Narodowego, lecz było zamknięte. Później poszliśmy kupić sobie pamiątki.
      Kiedy już jechaliśmy do domu i przejeżdżaliśmy wzdłuż Dunajca, zobaczyliśmy w wodzie wielki głaz, na którym znajduje się góral, który wita przyjeżdżających do Szczawnicy, a żegna wyjeżdżających. Legenda mówi, że ten głaz przyniósł diabeł. Mieszkańcy nazywają tę skałę „Kotońką”.
      Pewnej nocy, kiedy diabeł dowiedział się o klasztorze św. Kingi w Pieninach, postanowił go zniszczyć. Więc poszedł w Pieniny i szukał największego głazu, żeby zrzucić go na klasztor. Kiedy go już znalazł, toczył go w stronę klasztoru. Lecz gdy zbliżał się do Szczawnicy i był koło mostu, zapiał kogut. Kiedy nastał ranek, głaz przygniótł diabła, a ten, nie mając już swojej mocy, nie mógł się spod niego wydostać. Pomyślał więc, że zaczeka aż moc mu wróci. Ludzie zauważyli ogromny głaz tam, gdzie go do tej pory nie było i pomyśleli, że mógł go przynieść tylko diabeł. Zawiadomili o tym św. Kingę, która natychmiast zaczęła się modlić do Pana Boga. Pan Bóg wysłuchał mniszki i uwięził diabła na zawsze pod głazem. Ludzie powiadają, że jest tam do dnia dzisiejszego.
      Po ciekawej wycieczce, o godzinie 15.00, wróciliśmy do domu, pod remizę OSP Bór.
      Bardzo nam się podobała ta wycieczka!!! Zapamiętamy ją na zawsze. I z niecierpliwością czekamy na następną.

D.Gacek, Z. Handzel, S. Kustwan i K. Kustwan kl. V

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY] [PRZETARGI] [OPŁATY]  [GKRPA]