OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:SMAK NA PRODUKT:.

SMAK NA PRODUKT

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

.:NARODOWE SIŁY REZERWOWE:.

PORTAL /WYPRAWA NA BABIĄ GÓRĘ. POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:WYPRAWA NA BABIĄ GÓRĘ. :.

WYPRAWA NA BABIĄ GÓRĘ.

Dnia 11 czerwca 2011 roku uczniowie Szkoły Podstawowej w Borze uczestniczyli w wycieczce górskiej na Babią Górę. Wycieczkę zorganizowało Stowarzyszenie Grupa Inicjatyw Lokalnych „GIL” w ramach realizacji projektu „Spojrzeć na swój dom i rodzinę z góry” współfinansowanego z funduszy Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Szaflary.
      Już jadąc autobusem obserwowaliśmy Masyw Babiej Góry, tak, że ciągle mieliśmy przed oczami cel naszej wyprawy. Autobus dojechał do Przełęczy Lipnickiej (Krowiarki), gdzie jest granica Babiogórskiego Parku Narodowego. Byliśmy już bardzo wysoko, bo na wysokości 1 012 m n.p.m. Zanim zaczęliśmy wędrowanie pan przewodnik opowiedział uczniom skąd wzięła się nazwa „Krowiarki”, kiedy został utworzony Babiogórski Park Narodowy i, że drogę, którą jechaliśmy budował z kolegami studentami Karol Wojtyła. Dowiedzieliśmy się także, kto to był Zenon Klemensiewicz, którego nazwisko widnieje na tablicy upamiętniającej katastrofę lotniczą z 1969 roku.
      Po pierwszej porcji informacji rozpoczęło się wędrowanie. Uczniowie śledzili odległości i wysokości pokonywanych odcinków szlaku za pomocą GPS-a. Pierwszy szczyt Masywu Babiogórskiego jaki zdobyliśmy, to Sokolica (1 367 m n.p.m.). Po krótkiej przerwie na posiłek i czas na zachwycanie się widokami oraz kolejnej porcji ciekawych informacji np. o skarbach ukrytych przez zbójników na Babiej Górze ruszyliśmy dalej. Na Kępę (1 521 m n.p.m.) szliśmy ścieżką wśród przepięknej kosodrzewiny mając przed oczami łysy szczyt Gówniaka (1 617 m n.p.m.). Naszym celem był najwyższy szczyt Masywu Babiej Góry - Diablak (1 725 m n.p.m.). Wiatr dawał nam się mocno we znaki, ale otuleni kurtkami i pelerynami wędrowaliśmy dalej podziwiając widoki, a także kwitnące o tej porze roku kwiaty: różeniec górski, sasankę alpejską, fiołek dwukwiatowy i inne.
      Diablak można powiedzieć zaliczyliśmy, gdyż lodowaty wiatr nie pozwalał na dłuższy odpoczynek. Ale po zejściu ze szczytu, w zacisznym miejscu młodzi turyści dowiedzieli się o „wojnie na znaki”, czyli o zmaganiach zapaleńców, którzy dążyli do tego, aby szlaki na Babiej Górze były oznakowane według polskich norm, a nie niemieckich. O schroniskach budowanych przez Polaków po jednej stronie masywu i członków niemieckiej organizacji Beskidenverain po drugiej stronie oraz jeszcze wiele innych ciekawych rzeczy. A potem idąc cały czas stromo w dół (z Przełęczy Brona) dotarliśmy do Schroniska na Markowych Szczawinach. Tutaj zrobiliśmy sobie dłuższy odpoczynek.
      W powrotnej drodze do Krowiarek, gdzie czekał na nas autobus przejrzeliśmy się jeszcze w tafli Mokrego Stawku . Kolejny raz uczniowie z opiekunami uznali, że warto było podjąć wysiłek wędrowania.

Relacja: Małgorzata Gacek

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY] [PRZETARGI] [OPŁATY]  [GKRPA]