Projekt pn. „Budowa zintegrowanego systemu informacji i zarządzania zbiorami 33 bibliotek publicznych w woj. małopolskim z użyciem technologii teleinformatycznych” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013
„Budowa zintegrowanego systemu informacji i zarządzania zbiorami 33 bibliotek publicznych w woj. małopolskim z użyciem technologii teleinformatycznych”
Projekt pn. „Budowa zintegrowanego systemu informacji i zarządzania zbiorami 33 bibliotek publicznych w woj. małopolskim z użyciem technologii teleinformatycznych” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013
„TEN PROJEKT WPROWADZI BIBLIOTEKI MAŁOPOLSKI W XXI WIEK”
Informacje ogólne o PROJEKCIE:
Osią Priorytetową programu jest stworzenie warunków rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy.
Projektem objętych zostało pięć powiatów: gorlicki, miechowski, nowosądecki, nowotarski, olkuski. Współudział w zintegrowanym systemie bierze 34 partnerów, w tym 33 miejskie i gminne biblioteki. Łącznie wraz z filiami Projektem objęto 85 bibliotek, co stanowi 43,3% ogółu placówek bibliotecznych w powiatach objętych projektem.
Cel główny:
Zmniejszanie dysproporcji pomiędzy miastem i wsią oraz wspieranie rozwoju Małopolski poprzez zwiększenie wykorzystania Internetu oraz technologii teleinformatycznych do świadczenia usług bibliotecznych, jako element rozbudowy regionalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.
W ramach tego Działania, jest „wspieranie rozwoju Województwa Małopolskiego poprzez rozbudowę regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także zwiększenie wykorzystania Internetu oraz innych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) do świadczenia usług publicznych”
Cel ten będzie realizowany przez cele szczegółowe, m.in.:
1.Zapewnienie powszechnego dostępu do informacji bibliotecznej tworzonej przez wszystkie biblioteki publiczne w gminach objętych Projektem.
2.Uproszczenie dostępu do zbiorów bibliotecznych tych bibliotek przez wprowadzenie jednolitej legitymacji bibliotecznej dla całej sieci placówek (w powiecie lub w gminach).
3.Uproszczenie pracy bibliotekarzy poprzez wprowadzenie katalogów centralnych gmin, dzięki czemu informacja bibliograficzna wprowadzana jest do systemu tylko raz, a nie wielokrotnie – w każdej placówce.
4.Zautomatyzowanie obiegu materiałów bibliotecznych przez wprowadzenie systemu identyfikacji za pomocą kodów kreskowych lub RFID.
Wpisują się też w cel szczegółowy Działania polegające na rozwoju usług publicznych opartych na ICT służących polepszeniu jakości życia obywateli.
Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu społecznemu Partnerzy projektu zdecydowali się na stworzenie zintegrowanego systemu informacji i zarządzania zbiorami 33 bibliotek i ich filii. Działania inwestycyjne będą obejmować zarówno zakup wymaganego sprzętu (komputerów) wraz z instalacją i oprogramowaniem jak również wdrożenie systemu informatycznego dla 33 bibliotek i ich filii.
Każda z bibliotek gminnych razem z filiami będzie tworzyła centralny katalog zawierający, zależnie od przyjętych przez bibliotekę założeń, bazę zasobów i/lub bazę bibliograficzną. Jednocześnie każda z bibliotek będzie pracowała z centralną bazą czytelników gminy. Alternatywą jest utworzenie centralnej bazy czytelników dla całego powiatu. Takie rozwiązanie umożliwi czytelnikom w zależności od potrzeb zarezerwowanie materiałów w bibliotece/filii:
- zlokalizowanej najbliżej miejsca zamieszkania, bez względu na przynależność czytelnika ze względu na miejsce jego zamieszkania;
- w której aktualnie dostępna jest poszukiwana pozycja;
Dla wszystkich baz zostanie uruchomiony portal internetowy z Multiwyszukiwarką, która pozwoli na równoczesne przeszukiwanie wszystkich baz w powiecie. Wnioskowany projekt w zakresie sprzętowym w dużej części opiera się na istniejących w placówkach zasobach komputerowych, które będzie wykorzystane do projektu. Dlatego też biblioteki poprzez projekt uzupełniają swoje wyposażenie w zakresie niezbędnym do prawidłowego wdrożenia systemu.
GMINNA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W SZAFLARACH, która wyrosła z potrzeb mieszkańców środowiska lokalnego oraz niezmiennie od początku swojego istnienia była pomostem łączącym środowisko lokalne ze zmianami dziejącymi się w otoczeniu bliższym i dalszym JEST PARTNEREM wyżej zaprezentowanego PROJEKTU.
Uczestnictwo biblioteki w Projekcie (zgodnie z jego założeniami) ma na celu:
• Zwiększenie dostępności użytkowników do zasobów biblioteki gminnej jak i innych bibliotek publicznych.
• Podniesienie jakości obsługi czytelników, poprzez standaryzację i automatyzację usług oraz zdalny dostęp do baz danych.
• Zwiększenie zasobu księgozbioru poprzez wirtualne połączenie zasobów 33 placówek.
Powiązanie technologii ICT z tradycyjnymi obszarami wiedzy.
• Zwiększony dostęp do informacji i wiedzy mający na celu zrównoważenie dostępu do usług bibliotecznych obszarów miejskich i wiejskich (zgodnie z założeniami Unii Europejskiej).
• Zwiększenie dostępu do usług publicznych przez osoby niepełnosprawne.
• Stworzenie możliwości zdobywania informacji i wiedzy niezależnie od statusu materialnego, pochodzenia społecznego i geograficznego.
• Eliminowanie niekorzystnych podziałów społecznych
Partnerem Wiodącym Projektu jest Powiat Gorlicki
Przy opracowaniu informacji wykorzystano: Wojciechowski, Andrzej [dok. elektr]:
http://www.funduszeeuropejskie.powiatgorlicki.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=675&Itemid=220
Oprac.: Maria Piszczek kier. Gminnej Biblioteki w Szaflarach
Dane adresowe:
Gminna Biblioteka Publiczna w Szaflarach e-mail: piszczekmaria@op.pl
ul. Zakopiańska 18 tel. 18 26 123 30
34-424 Szaflary www.bibliotekaszaflary.org.pl
34-424 Szaflary
|