OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

GMINA SZAFLARY

             

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

.:MENU:.

- AKTUALNOŚCI
- URZĄD GMINY
- KULTURA I SZTUKA
- SOŁECTWA
- SZKOŁY
- KONKURSY
- GOSPODARKA
- ORGANIZACJE
- TURYSTYKA
- SPORT
- HISTORIA
- PARAFIE
- ZDJĘCIA
- MAPY
- PRZETARGI
- OPŁATY
- GKRPA

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE
:.

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

.:NARODOWE SIŁY REZERWOWE:.

PORTAL /POKAZ EFEKTÓW I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH III ETAP PROJEKTU: „ PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY ” W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ŚW. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA W BAŃSKIEJ NIŻNEJ POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:POKAZ EFEKTÓW I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH III ETAP PROJEKTU:  „ PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY ” W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ŚW. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA W BAŃSKIEJ NIŻNEJ :.

POKAZ EFEKTÓW I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH III ETAP PROJEKTU:
„ PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY ”
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ŚW. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA W BAŃSKIEJ NIŻNEJ



          Głównym celem Projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia.
          Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywa się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych, w oparciu o teorię inteligencji wielorakich amerykańskiego psychologa i neurologa Howarda Gardnera.
          Zgodnie z ogólną tezą Gardnera, każdy człowiek ma wiele stosunkowo odrębnych inteligencji. Podważa to założenie o istnieniu tylko jednego typu inteligencji, mierzonego przy użyciu standardowych technik psychometrycznych. W odniesieniu do dzieci Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, ruchową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną.
          Inteligencja językowa - przejawia się w rozumieniu świata poprzez słowo mówione i pisane, we wrażliwości na rymy, znaczenie słów oraz dźwięki.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *myślą "słowami" i lubią czytać,
                              *przejrzyście wypowiadają i spisują swoje myśli,
                              *używają bogatego słownictwa,
                              *tworzą opowiadania, barwne historie,
                              *szybko uczą się języków obcych.
          Inteligencja ruchowa - przejawia się w rozumieniu świata poprzez ruch i kontakt fizyczny oraz umiejętnością wykorzystania własnego ciała do wyrażenia emocji.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *wykorzystują ruch w sposób celowy,
                              *mają wyczucie czasu i przestrzeni,
                              *są uzdolnione manualnie,
                              *sprawnie manipulują przedmiotami,
                              *mają dobrą koordynację ruchową,
                              *lubią wycieczki i zajęcia w terenie.
          Inteligencja matematyczno-logiczna - przejawia się w rozumieniu świata poprzez liczby, ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i kreatywne rozwiązywanie problemów.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *mają uzdolnienia matematyczne,
                              *lubią porządek i precyzyjne instrukcje,
                              *są konkretne i dociekliwe,
                              *badają i zbierają informacje,
                              *lubią gry, łamigłówki i zagadki,
                              *potrafią rozwiązywać problemy,
                              *umiejętnie szeregują, klasyfikują i wnioskują.
          Inteligencja wizualno-przestrzenna - przejawia się w rozumieniu świata poprzez myślenie obrazami, wrażliwość wzrokowo-przestrzenną, wizualizację i orientację przestrzenną.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *są twórcze i pomysłowe,
                              *doskonale orientują się w przestrzeni trójwymiarowej,
                              *wiernie odtwarzają w pamięci obrazy,
                              *dużo rysują oraz dobrze konstruują,
                              *czytają mapy, tabele i diagramy,
                              *mają bogatą wyobraźnię.
          Inteligencja przyrodnicza - przejawia się w rozumieniu świata poprzez otoczenie, środowisko, umiejętność rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów przyrodniczych.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *rozumieją świat roślin i zwierząt,
                              *rozpoznają i kategoryzują obiekty przyrodnicze,
                              *dostrzegają wzorce funkcjonujące w naturze,
                              *lubią przebywać na świeżym powietrzu,
                              *kochają przyrodę, pasjonują się ekologią,
                              *klasyfikują przedmioty w hierarchie.
          Inteligencja muzyczna - przejawia się w rozumieniu świata poprzez rytm i melodię, zdolnością słuchową, wrażliwością na dźwięki, rymy i kompozycje.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *rozumieją świat poprzez rytm i melodię,
                              *potrafią aktywnie słuchać,
                              *łączą muzykę z emocjami i własnym nastrojem,
                              *są wrażliwe na odbiór dźwięków,
                              *mają poczucie rytmu, lubią śpiewać,
                              *uczą się przy muzyce i rymują,
                              *zmieniają w muzykę wszystko, co robią.
          Inteligencja interpersonalna - to zdolność rozumienia innych ludzi, współodczuwania, negocjowania i wypracowywania kompromisów oraz patrzenia na świat oczyma innej osoby.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *lubią i potrafią pracować w grupie,
                              *łatwo nawiązują kontakty społeczne,
                              *mają zdolności przywódcze,
                              *są komunikatywne,
                              *są asertywne przy konfrontacji.
          Inteligencja intrapersonalna - to zdolność rozumienia samego siebie, własnych uczuć, patrzenia na świat z własnego punktu widzenia, umiejętność kierowania własnym postępowaniem.
                    Dzieci z przewagą tej inteligencji:
                              *lubią pracować samodzielnie,
                              *znają własne mocne strony,
                              *budują wewnętrzną motywację,
                              *mają jasno sprecyzowane cele własne,
                              *poszukują odpowiedzi na "trudne" pytania.
          Poszczególne typy inteligencji są w różnym stopniu rozwinięte i tworzą wspólnie indywidualny profil inteligencji. Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują, a każdy rodzaj inteligencji może być modyfikowany i ciągle rozwijany. Określenie profilu inteligencji i dostrzeganie zachodzących w nim zmian umożliwia określenie "mocnych" i "słabych" stron dziecka, sprzyja indywidualizacji i nawiązywaniu wzajemnych kontaktów.

          III etap Projektu: "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" realizowałam w szkole podstawowejz klasą I .
     Pracę z dziećmi prowadziłam od 02 stycznia 2011r. do 20 czerwca 2011r. .na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych - w sumie 50 godzin.
     W sali lekcyjnej zorganizowałam 3 Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. Powstały one na bazie zestawu środków dydaktycznych, służących rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowych, w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Zostały one wzbogacone o inne środki dydaktyczne dostępne w szkole .
     Pierwszy Ośrodek Zainteresowań sprzyjał rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji: językowej, interpersonalnej i intrapersonalnej.
     Drugi Ośrodek Zainteresowań sprzyjał rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej, ruchowej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej.
     Trzeci Ośrodek Zainteresowań sprzyjał rozwojowi inteligencji, a szczególnie inteligencji matematyczno-logicznej, przyrodniczej, interpersonalnej i intrapersonalnej.
     Środki dydaktyczne wykorzystywane w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań sprzyjały humanizacji procesu kształcenia, odczuwaniu radości z uczenia się, wyzwalały zainteresowania i rozwijały zdolności oraz umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju i profilem inteligencji.

     Na podstawie obserwacji dzieci podczas zajęć i zabaw oraz na podstawie Kwestionariusza wywiadu z rodzicami dokonałam diagnozy profilu inteligencji każdego dziecka. Podczas spotkań przedstawiłam rodzicom założenia Projektu, zapoznałam ich z koncepcją inteligencji wielorakich oraz opisałam profil inteligencji każdego dziecka. Uwzględniając wyniki diagnozy profili inteligencji uczniów, ich potrzeby psychofizyczne i wybory, których dokonali, zainteresowania każdego dziecka, a także bazę dydaktyczną szkoły, opracowałam najwłaściwsze dla swoich uczniów rozwiązania metodyczne i organizacyjne, formy pracy i sposoby rozwijania uzdolnień i zainteresowań. Efektem uczestnictwa uczniów w zajęciach dodatkowych był pokaz efektów i osiągnięć dzieci zaprezentowany w szkole w dniu 6 czerwca 20011r. W pokazie efektów pracy uczniów udział wzięli zaproszeni goście: główna księgowa GZO w Szaflarach pani Bogusława Korwin, sołtys wsi Bańskiej Niżnej pan Józef Topór z osobą towarzyszącą, rodzice uczniów, dyrekcja szkoły oraz przedstawiciele nauczycieli i uczniów pozostałych klas szkoły oraz oddział przedszkolny z wychowawcą.

      Przygotowany z tej okazji program artystyczny przebiegał pod hasłem: ,,Wiosna i my, mali ekolodzy”. Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności i zdolności w teatrzyku kukiełkowym, gdzie poruszony był problem segregacji odpadów i zanieczyszczeń środowiska. Dzieci śpiewały piosenki, improwizowały ruchem wiersz o „Wiośnie”, z którą dziennikarz przeprowadził wywiad, a Pani Wiosna sprawdziła wiedze matematyczną uczniów. Mali aktorzy grali na instrumentach muzycznych, wykonali taniec i zabawy z chustą animacyjną oraz przeprowadzili doświadczenia przyrodnicze pt. ,, Czy istnieje powietrze?” oraz zbadały kwasowość wody.

      Na zakończenie pokazu dzieci otrzymały pamiątkowe pacynki - myszki i zaprosili zebranych gości na słodki poczęstunek.

      Projekt wpłynął na wszechstronny rozwój dzieci, ich kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę. Uczniowie zdobyli doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Sprzyjał integracji całej klasy oraz grup dzieci o podobnych zainteresowaniach.

Każdy z nas jest zdolny, a istotą edukacji powinno być te zdolności i talenty wspierać i pielęgnować, gdyż jest to największe bogactwo narodu - kapitał ludzki!

Cieszę się, że mogłam ten projekt realizować
Wychowawczyni
Anna Sichelska

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY] [PRZETARGI] [OPŁATY]  [GKRPA]