SIÓDMY W WOJEWÓDZTWIE.
Duży budynek z czerwonej cegły, mocno oświetlona sala, tłum ludzi: dorośli z biało-czerwonymi wstążkami na piersi, uczniowie galowo ubrani, większość w charakterystycznych mundurkach, krawatach i bluzach z logo szkoły. Bardzo uroczyście.
Wśród nich i ja, Robert Tomaszkowicz, uczeń III klasy Gimnazjum w Szaflarach, wraz z moją polonistką, panią Anną Łachut.
Jesteśmy w auli Muzeum Armii Krajowej w Krakowie. Wybija godzina 12, jest piętnasty listopada 2013 roku. Rozpoczyna się uroczyste podsumowanie finału Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego ,,Po polsku o historii’’ dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych realizowanego w ramach Małopolskiego Programu Edukacji Patriotycznej i Obywatelskiej w roku szkolnym 2013/2014.
Są obecni m.in. przedstawiciele Małopolskiego Kuratorium Oświaty, przewodnicząca Stowarzyszenia Polonistów, prezes zarządu Panteon Narodowy, dyrektor Muzeum Armii Krajowej. Uroczyście witają nauczycieli, laureatów dyktanda, które to było nieszablonowym sposobem uczczenia 95 rocznicy odzyskania niepodległości. Jego tematem były wydarzenia i bohaterowie naszej historii.
Jestem wśród 15 wyróżnionych gimnazjalistów. Zająłem 7 miejsce w etapie wojewódzkim , który zgromadził 200 uczniów wyłonionych w eliminacjach rejonowych. Miałem problem z pisownią wyrazu odwach. Nie znałem jego znaczenia. Oczywiście już wiem, że to warta garnizonu.
Uroczystość rozpoczęła się odśpiewaniem Roty, pieśni, którą zna każdy Polak. Chór II LO im. Króla Jana III Sobieskiego z Krakowa, nagradzany w wielu konkursach, zaśpiewał kilka pieśni patriotycznych. Długo pozostaliśmy pod wrażeniem ich mocy i siły oraz wykonania. Długo panowała uroczysta cisza, nawet w trakcie odbioru gratulacji i nagród.
W mojej pamięci pozostanie również recital Justyny Salawy, utalentowanej licealistki, zwyciężczyni Małopolskiego Konkursu Pieśni Patriotycznej. Śpiewała również pieśni patriotyczne.
Galę zakończyło wielkie pamiątkowe zdjęcie i rozmowy przy herbacie i ciastkach.
Robert Tomaszkowicz
Anna Łachut
|