OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

GMINA SZAFLARY

             

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

.:MENU:.

- AKTUALNOŚCI
- URZĄD GMINY
- KULTURA I SZTUKA
- SOŁECTWA
- SZKOŁY
- KONKURSY
- GOSPODARKA
- ORGANIZACJE
- TURYSTYKA
- SPORT
- HISTORIA
- PARAFIE
- ZDJĘCIA
- MAPY
- PRZETARGI
- OPŁATY
- GKRPA

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:SMAK NA PRODUKT:.

SMAK NA PRODUKT

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE
:.

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

.:NARODOWE SIŁY REZERWOWE:.

PORTAL /REALIZACJA BUDŻETU W 2010 ROKU W GMINIE SZAFLARY POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:REALIZACJA BUDŻETU W 2010 ROKU W GMINIE SZAFLARY :.

REALIZACJA BUDŻETU W 2010 ROKU W GMINIE SZAFLARY

Wykonanie dochodów budżetowych.
-podatek od nieruchomości                                                           100,7
-podatek rolny 102,7
-podatek leśny 101,3
-podatek od środków transportowych 100,5
-podatki opłacane w formie
   karty podatkowej 115,0
-podatek od spadków i darowizn   89,2
-opłata skarbowa   96,2
-podatek od czynności cywilnoprawnych   93,5
-opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholu 100,5
-dochody z majątku gminy 110,5
-udziały w podatku dochodowym
   od osób fizycznych 101,4
-udziały w podatku dochodowym
    od osób prawnych 113,5
-pozostałe dochody 106,2
-dotacje celowe zadania zlecone   99,5
w tym: opieka społeczna   99,9
            administracja państwowa   99,8
            urzędy centralne   75,2
            gospodarka mieszkaniowa 100,0
            oświata 100,0
            rolnictwo 100,0
            obrona cywilna i narodowa 100,0
-dotacje na zadania powierzone   95,6
-dotacje celowe na zadania własne   96,7
-dotacje z funduszy unijnych (POKL)   97,2
-subwencja ogólna 100,0
w tym:      część podstawowa 100,0
                część oświatowa 100,0
                część równoważąca 100,0
                uzup. subwencji ogólnej 100,0
-dotacja na drogę „Topory” w Bańskiej Niżnej 100,0
-FOGR (2440) 100,0
-rekompensaty utraconych dochodów (2680) 117,9
-dotacja – centrum wsi Szaflary, Maruszyna 73,1
-dotacja na usuwanie skutków powodzi 100,0
-dotacja – remont remizy OSP Szaflary 100,0
-dotacja kapliczka Św. Nepomucena 100,0

Wykonanie wydatków budżetowych w procentach
Rolnictwo i łowiectwo 44,69
Leśnictwo 0
Transport i łączność 95,28
Gospodarka mieszkaniowa 95,40
Działalność usługowa 93,91
Administracja publiczna 96,50
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa                                     75,18
Obrona narodowa 100,00
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 95,36
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych
i od innych jednostek oraz wydatki związane z ich poborem 80,15
Obsługa długu publicznego 88,65
Różne rozliczenia 24,66
Oświata i wychowanie 98,32
Szkolnictwo wyższe 100,00
Ochrona zdrowia 93,74
Pomoc społeczna 99,11
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 97,17
Edukacyjna opieka wychowawcza 90,48
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 94,75
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 88,37
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 88,37
Kultura fizyczna i sport 82,31



Rolnictwo i łowiectwo
- zwrot podatku akcyzowego od zakupionego paliwa przez rolników i koszty związane z wydaniem decyzji o zwrot podatku akcyzowego dla rolników    14.690
- przekazanie odpisu do wysokości 2% wpływu podatku rolnego na rzecz Izb Rolnych   1.351


Transport i łączność
Wydatki bieżące w tym:
- przekazanie dotacji do Województwa – komunikacja szynowa lotnisko-Zakopane 6.100,
- przekazanie dopłat do Urzędu Miasta Nowy Targ zgodnie z zawartym porozumieniem na zakup usług MZK 81.992 (Bór 9.138, Szaflary 49.672, Zaskale 23.182),
- zimowe i letnie utrzymanie dróg i odśnieżanie, posypywanie, wykaszanie poboczy dróg, znakowanie, czyszczenie rowów, zbieranie śmieci 583.108,
- remonty dróg bieżące i po zimie 465.072, w tym:
(Bańska Niżna 21.739, Bańska Wyżna 75.963, Bór 24.311, Maruszyna 65.893, Skrzypne 41.737, Szaflary 201.772, Zaskale 33.657,
- zwrot dotacji z 2009 r. 5.035,
- opłata od wniosku aplikacyjnego dot. ścieżek rowerowych 5.000,
- naprawa dróg rolniczych – dojazd do pól 20.592, w tym:
(Maruszyna 5.594, Skrzypne 14.998),
- remonty dróg po powodzi 381.957, w tym:
(Bańska Niżna 12.022, Bańska Wyżna 10.998, Bór 31.783, Maruszyna 54.510, Szaflary 172.639, Zaskale 46.050, Skrzypne 53.955).
Wydatki majątkowe w tym:
- dotacja – Powiat Nowotarski przebudowa drogi Szaflary przez Bór 128.000
- odnowa centrum wsi Szaflary i historycznego rynku w Szaflarach 2.737.448
z tego: finansowane z pomocy zagranicznej 1.652.643
- modernizacja drogi Topory - Bańska Niżna 306.690
- mapa do celów projektowych – Kantorówka 1.205
- odbudowa drogi Gielatówka – Bańska Wyżna 24.334
- wykonanie nawierzchni asfaltowej Bór – ul. Rolna 63.401
- modernizacja centrum Maruszyny 635.817
- mapa do celów projektowych – chodnik Maruszyna 4.105
- wykonanie kładki Skrzypne 9.832
- opracowanie dokumentacji projektowej – ścieżki rowerowe 26.840
- odbudowa infrastruktury drogowej po powodzi – Bańska Wyżna-Pitoniówka 341.190
- odbudowa infrastruktury drogowej po powodzi – Bór – ul. Polna 176.565
- odbudowa infrastruktury drogowej po powodzi – Maruszyna – St. Kostki, Kosy 530.793
- odbudowa infrastruktury drogowej po powodzi – Skrzypne – Wierchowa, os. Potok 941.578
- odbudowa infrastruktury drogowej po powodzi – Szaflary – Rola Galicy, Podlubelki 685.667
- odbudowa infrastruktury drogowej po powodzi – Zaskale – ul. Kościelna 162.277

Gospodarka mieszkaniowa
Wydatki bieżące 137.188, w tym:
- usługi remontowe na osiedlu Zadział w Szaflarach w 12 mieszkaniach,
- wynagrodzenia bezosobowe – kosztorysy,
- przeglądy okresowe budynków, remont, agregaty i inne
- ubezpieczenie majątku,
- podatek od nieruchomości i leśny
- wypisy z rejestru gruntów, rozgraniczenia działek, mapy do celów projektowych.
Wydatki majątkowe w tym: - zakup kontenera mieszkalnego dla rodziny romskiej w ramach projektu rządowego „Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce 186.780.

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
- aktualizacja spisu wyborców 1.600,
- koszt przeprowadzenia wyborów na Prezydenta 34.655,
- koszty przeprowadzenia wyborów do Rad Gmin, Powiatów, Sejmików 26.778.

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Wydatki bieżące - utrzymanie gotowości bojowej jednostek OSP na terenie gminy 249.455,
w tym: - (kierowcy samochodów strażackich) 48.927,
zakupy bieżące (związane z gotowością sprzętu przeciwpożarowego 111.865,
- naprawy (remonty, konserwacje sprzętu, badania techniczne, opłaty rejestracyjne 44.677,
- badania lekarskie strażaków 9.980,
- ubezpieczenia samochodów oraz strażaków 10.287,
- zakup energii elektrycznej 23.719,
- bieżące utrzymanie akcji powodziowej 32.354,
- bieżące wydatki na OC 1.058,
- dotacja dla Gminy Szczurowa 10.000.
Wydatki majątkowe, w tym:
- rozbudowa budynku remizy OSP w Szaflarach w kondygnacji parteru oraz przebudowa poddasza, zakup pieca CO /40.000 zł z dotacji z Urzędu Marszałkowskiego/ 230.474.
Różne rozliczenia
- składki członkowskie do Euroregionu „Tatry” 9.928

Oświata i wychowanie
Modernizacja podwórka szkolnego w ZSPiG Zaskale, kostka brukowa, asfalt, wiata na narzędzia 150.066,
- dokumentacja – rozbudowa szkoła Skrzypne 41.480,
- zakup działki i budynku sklepu – Bór 68.899,
- dotacja dla Niepublicznego Przedszkola Sióstr w Szaflarach 174.249,
- dotacja na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego 14.384,
- sprzedaż przyłącza elektrycznego w Zaskalu,
przewóz dzieci 5.451,
- opracowanie opinii technicznej rozbudowy szkoły – Skrzypne 1.400.
Z GZO wydatkowano kwotę 10.598.358, w tym na:
Szkoły podstawowe 6.307.500
Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych 589.845,
Przedszkola 448.916,
Gimnazja 2.623.503.
Dowożenie uczniów do szkół 94.161, w tym: wydatki bieżące-dowożenie uczniów z Boru do gimnazjum w Szaflarach, oraz dowożenie dzieci z Bańskiej Niżnej, Bańskiej Wyżnej Maruszyny Górnej, Maruszyny Dolnej, Skrzypnego i Szaflar do szkoły specjalnej w Nowym Targu oraz Szkoły Integracyjnej w Czerwiennem.
Pozostała działalność, w tym:
- wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych 154.125 (tj. zakup materiałów i wyposażenia /w tym: zakup strojów regionalnych, instrumentów, materiałów na konkursy, nagród itp/, zakup usług pozostałych /transport zespołów góralskich, zawodników UKS, uczestników programu romskiego/, odpis na ZFŚŚ dla emerytów),
w tym: - zespoły góralskie 60.490 zł w tym:
Bańska Niżna 4.360 zł,
Bańska Wyżna 8.559 zł,
Maruszyna Dolna 2.300 zł,
Maruszyna Górna 2.950 zł,
Skrzypne 19.325 zł,
Szaflary 17.258 zł,
Zaskale 5.738 zł.
- program romski Maruszyna Dolna 73.214 zł,
- UKS Świt 19.306 zł (dotacja Adecco w wysokości 12.000 zł).
- konkurs im. Suskiego w Szaflarach 5.233 zł,
- konkurs „Historia i dzień dzisiejszy…” w Borze 3.787 zł.

Szkolnictwo wyższe
w tym wydatki na: - dotacja dla Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Targu 10.000.

Ochrona zdrowia
Środki wydatkowane przez Urząd Gminy 186.667, w tym:
- dotacje dla Stowarzyszenia „Mocni Razem” 6.000,
- dotacja LKS – Szaflary 12.000,
- dotacja LKS – Zaskale 5.000,
- zorganizowanie wypoczynku dla dzieci – obóz w Jarosławcu nad morzem 55.861,
- realizacja zadań gminnego programu rozwiązywania problemów Alkoholowych przez Centrum Doradztwa Terapii – Waradzyn 13.200,
- czynsz za wynajem pomieszczeń na świetlicę 5.760,
- koszty szkolenia – program „Saper”, nowelizacja ustawy o przemocy, szkolenie komisji profilaktycznej 5.075,
- pozostałe wydatki, telefony, materiały, wyposażenie, sporządzanie opinii sądowo-psychologicznych 13.590,
- spotkanie mikołajkowe 3.836,
- szczepionki – rak szyjki macicy 29.700.
Środki wydatkowane przez GZO 26.438, w tym wydatki bieżące na:
- wydatki na wynagrodzenia i składniki od nich naliczane 14.564 (tj. wynagrodzenia bezosobowe /umowy zlecenia i o dzieło/, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy),
- wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych 11.874, (tj. zakup materiałów i wyposażenia oraz usług związanych z prowadzeniem programu ds. przeciwdziałania alkoholizmowi)

Pomoc społeczna
Wydatki bieżące w tym:
- odpłatność za pobyt w Domu Pomocy Społecznej – 3 osoby 59.994
- płacone zasiłki rodzinne, dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu:
urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, samotnego wychowywania dziecka, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej oraz jednorazowe zapomogi z tytułu urodzenia dziecka, fundusz alimentacyjny i świadczenia opiekuńcze /z dotacji 4.080.774/ 4.081.596
- wypłata zasiłków okresowych /z dofinansowania do zadań własnych/ 30.900
- celowych finansowanych ze środków własnych 80.087
- usługi pogrzebowe 2.247 - zasiłki celowe – realizacja projektu POKL /ze środków własnych/ 20.613
- wydatki bieżące przeznaczone na pomoc mieszkaniową na podstawie ustawy o najmie lokali (5 rodzin) 33.086 - płacone zasiłki stałe z dofinansowania do zadań własnych 119.735
- finansowanie dożywiania dzieci w szkołach 125.110 (przy udziale środków z dofinansowania do zadań własnych na ten cel w wysokości 50.044 zł) - składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz świadczenia pielęgnacyjne 12.019

Edukacyjna opieka wychowawcza
- stypendia socjalne dla 308 uczniów szkół w Gminie Szaflary 115.047

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wydatki bieżące w tym:
- dopłata do oczyszczania 1 m3 ścieków 201.189,
- wydatki związane ze składowaniem i zbiórka odpadów komunalnych, 429.225,
- zużycie energii elektrycznej przy oświetleniu dróg gminnych 176.042, w tym środki sołeckie: - Bańska Niżna 21.063, - Bańska Wyżna 15.810, - Bór 10.288, - Maruszyna 29.986, - Skrzypne 15.224, - Szaflary 67.508, - Zaskale 16.163,
- konserwacja oświetlenia 66.162,
- dzierżawa słupów 2.944,
- koszt utrzymania psów w schronisku dla zwierząt zgodnie z zawartą umową,
likwidacja dzikich wysypisk,,br> worki na śmieci dla Romów,
utylizacja azbestu, zwalczanie barszczu Sosnowskiego 70.202.
Wydatki majątkowe w tym:
- wykonanie oświetlenia ulicznego Szaflary, mapa Skrzypne 13.731.
Zbieranie odpadów komunalnych z terenu gminy - 95 242,84 zł brutto.
Zbieranie odpadów z placów, przystanków, obrzeży dróg gminnych oraz likwidacja dzikich wysypisk - 45 801,08 zł brutto.
Odbiór odpadów na sortowni – „IB” w Nowym Targu - 306 286,75 zł brutto.
Gmina Szaflary jak corocznie organizowała zbiórkę odpadów wielkogabarytowych. Do sortowni śmieci w Nowym Targu trafiło 66,76 Mg odpadów wielkogabarytowych. Koszt zbiórki i transportu do sortowni w Nowym Targu odpadów wielkogabarytowych wyniósł 26.614,75 zł. Transport kosztował 8.042,12 zł, a za zdeponowanie odpadów na sortowni zapłaciliśmy 18.572,63 zł.
Gmina rozdysponowała 3525 worków celem zbierania odpadów z dzikich wysypisk, sprzątania sołectw za kwotę brutto 9 928,97 zł. W 2010 roku Urząd Gminy sprzedał 66 375 worków za kwotę brutto w wysokości 135 058,70 zł.

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
w tym: - przewóz orkiestry, usługi gastronomiczne, zakup statuetek – jubileusz, zakup materiałów 5.294,
- przekazanie dotacji dla Gminnej Biblioteki Publicznej 100.000,
- wydatki bieżące związane z działalnością kulturalną 1.819,
- konserwacja figurki Jana Nepomucena, odnowienie kapliczki, ogrodzenie, wykonanie oświetlenia 33.990,
- dotacja dla Związku Podhala Zaskale – konkurs potraw 8.000.

Kultura fizyczna i sport
- przekazanie dotacji dla Ludowych Klubów Sportowych 45.000, w tym: (LKS Zaskale 5.000, LKS Szaflary 40.000),
- remont bramek piłkarskich K/Ośrodka Zdrowia 1.037,
- zakup siatki i profili ogrodzeniowych – boisko Zaskale 4.996.

Podatki
Realizacja podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości osób fizycznych
Do 31 grudnia 2010 r. wydano 5489 decyzji w sprawie wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości na ogólną kwotę 786.143 zł. W tym samym okresie wydano 136 decyzji zmieniających wysokość ustalonego podatku. Zmiany te wynikają z obrotu nieruchomościami: kupno, sprzedaż, darowizny i spadki, zamiany, a także zmiany w sposobie wykorzystywania gruntów lub budynków. W wyniku tych zmian odpisy ogółem w 2010 roku wynoszą 17.507 zł z tego odpisy z zaległości za poprzednie lata to kwota 11.612 złotych, za rok 2010 odpisano 5.832 złote i umorzono 63 złote podatku. Odpis za rok 2010 zawiera kwotę 1.928 złotych jako odpisu z powodu przejścia podatnika z grupy osób fizycznych do osób prawnych. Przypis początkowy został zwiększony o kwotę 4.031 zł z tego 1.657 zł dotyczy lat poprzednich.
Cała baza podatników liczy ponad 5490 osób z tego 1083 to podatnicy zamiejscowi czyli mieszkający poza terenem gminy Szaflary a posiadający nieruchomości na jej terenie i będący jej podatnikami. Ponieważ decyzje wymiarowe należy im doręczać pocztą i rozsyłać po terenie całej Polski z zachowaniem ustawowego terminu płatności dlatego tę grupę podatników wyodrębniono w bazie pod nazwą „zamiejscowe”. Ta grupa podatników znalazła się również w przedstawionym powyżej zestawieniu zaległości na dzień 31 grudnia 2010 roku.
W Bańskiej Niżnej zaległości podatkowe spadły o 29,70 %. Jeden z podatników prowadzący działalność gospodarczą ,który zalegał z wpłatą IV raty w kwocie 8654 złotych, zaległość ta została ściągnięta przez poborcę Urzędu Skarbowego w styczniu 2010 roku. Odpisów zaległego podatku nie było. Z wpłatami podatku zalega 16 podatników. W stosunku do 4 podatników sporządzono tytuły wykonawcze na kwotę 3008 złotych. Egzekucja może okazać się bezskuteczna w przypadku 3 podatników zalegających z największymi kwotami podatku ponieważ nie mają stałych dochodów w Polsce a jeden posiada zasiłek nie podlegający egzekucji. Organ podatkowy rozważa wpis do hipoteki.
Spadek zaległości nastąpił w Bańskiej Wyżnej. W roku bieżącym wpłacono 256 złotych, do ściągnięcia pozostało 120 zł zaległości i zalega 7 podatników .
W sołectwie Bór kwota zaległości wynosi 105 złotych i zalega 3 podatników. W 2010 roku odpisano 2033 złote to zaległość jednego podatnika w stosunku, do którego Urząd Skarbowy umorzył postępowanie egzekucyjne z powodu nieściągalności. Podatnik zbył posiadany majątek i wyjechał za granicę. W sołectwie Maruszyna zaległości spadły o prawie 38% z zalegającej kwoty w roku 2010 wpłacono 1655 zł. Odpisano 187 złotych w trzech przypadkach, ponieważ podatnicy nie żyją. Jeden z podatników zalega z kwotą 903 złote. Urząd Skarbowy w Nowym Targu zwrócił sporządzony tytuł wykonawczy ponieważ właściciel nieruchomości nie figuruje w ewidencji podatników i nie ma nadanego numeru NIP.W związku z czym Urząd Skarbowy nie może wszcząć postępowania egzekucyjnego. Z kwotą 755 złotych zalega 15 podatników .
W Skrzypnem z wpłatą podatków zalega 7 podatników, część zaległości objęto już tytułem wykonawczym i w roku bieżącym wpłacono 261 złotych. Z zapłatą podatku w kwocie 485 złotych zalega podatnik przebywający za granicą. Odpisano 499 zł zaległego podatku ponieważ podatnik nie żyje.
W sołectwie Szaflary zaległości zmalały do kwoty 9001 złotych. Na poczet zaległości w 2010 roku wpłacono 1.133 złote. Odpisano 4.506 złotych zaległego podatku w przypadku gdzie Urząd Skarbowy zwrócił tytuł wykonawczy jako nieściągalny, podatnik zmarł a zaległości uległy przedawnieniu. Prowadzona egzekucja z majątku podatnika nie doszła do skutku pomimo dwukrotnego ogłoszenie o licytacji nieruchomości. Na kwotą 9.001 złotych składają się zaległości 106 podatników w tym 37 to współwłasności na kwotę 838 złotych. W roku bieżącym na poczet zaległego podatku wpłynęło 1.321 złotych. Największa kwota zaległości to kwota 2.673 złote. Podatnik spłaca te zaległości regularnie po 100 złotych miesięcznie i płaci bieżący podatek.
W sołectwie Zaskale zaległości wynoszą 1.015 złotych. Jeden z podatników zalegał z kwotą 2783 złote za okres 1999 roku do 2002 roku, zaległości te objęto tytułami wykonawczymi, pierwszy z nich obejmował rok 1999 i został złożony w Urzędzie Skarbowym w grudniu 1999 roku. Żaden z nich nie został zrealizowany przez Urząd Skarbowy. Urząd Skarbowy po jedenastu latach zwrócił do tutejszego organu podatkowego jako nieściągalne. W roku 2010 wpłynęło 1.545 złotych na poczet zaległego podatku. Odpisano zaległości w kwocie 1451 złotych. Podatnik nie żyje a sprawy spadkowe nie są przeprowadzone. Organ podatkowy ustalił krąg spadkobierców celem przeprowadzenia spadku z urzędu. Niestety w grudniu 2010 roku zmarł jeden ze spadkobierców i teraz ponownie trzeba ustalać już poszerzony krąg spadkobierców. W grupie podatników zamiejscowych największą kwotę zaległości posiada podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą na terenie wsi Szaflary. Zalega on z kwotą 49.364 złote. Zaległości objęte są tytułami wykonawczymi, które realizuje Urząd Skarbowy w Zakopanem co miesięczną wpłatą pobieraną z emerytury w kwocie ponad 300 złotych. Na wniosek organu podatkowego zajęto także emeryturę współmałżonka. W wyniku wszczętej procedury o zabezpieczenie hipoteki, w lipcu 2010 roku Sąd Rejonowy w Nowym Targu zawiadomił Wójta Gminy o wpisie do Księgi Wieczystej hipoteki przymusowej na kwotę 31.762 złote plus należne odsetki. W dniu 8 lutego 2011 roku na konto tutejszego organu podatkowego wpłynęła kwota 56.186 złotych pokrywająca wszystkie zaległości podatnika oraz odsetki za zwłokę. Na dzień sporządzanie niniejszej informacji wyżej opisany podatnik nie zalega z opłatą podatków.
Drugą pokaźną kwotę stanowią zaległości w kwocie 1.412 złotych również objęte tytułem wykonawczym. Brak stałych dochodów podatnika opóźnia jego realizacje. Z pozostałą kwotą zaległości w wysokości 3.573 złotych zalega 86 podatników. W 2010 roku odpisano 561 złotych po umorzeniu postępowania egzekucyjnego przez Urząd Skarbowy w Zakopanem. W roku bieżącym wpłacono 1.558 złotych zaległego podatku. W przedłożonym sprawozdaniu wykazano, że stan zaległości na dzień 31 grudnia 2010 roku wynosił 69.459 zł. Na dzień sporządzenia sprawozdania tj. 15 marzec 2011 roku stan zaległości z lat ubiegłych wynosi 16.042 złote. W roku 2010 ogółem sporządzono i wysłano 241 upomnień, do dalszej egzekucji sporządzono i przesłano 32 tytuły wykonawcze na kwotę 63.602 zł. Poborca Urzędu Skarbowego w 2010 roku zrealizował tytuły wykonawcze na kwotę 28.426 złotych dotyczące należnego podatku za rok 2010.
Niestety na realizację zobowiązań pieniężnych ma wpływ wspomniany już we wcześniejszych sprawozdaniach fakt, że całe rodziny wyjeżdżają za granicę nie pozostawiając w Polsce pełnomocników, ani nie wskazują adresów do doręczeń. Osoby przebywające za granicą również nabywają nieruchomości na terenie Gminy Szaflary. Brak pełnomocników utrudnia postępowanie podatkowe. Pojawia się problem skutecznego doręczania decyzji a tym samym opłacania podatków i ewentualnego prowadzenia egzekucji. Obecnie w ewidencji podatkowej jak i ewidencji gruntów figurują właściciele nieruchomości a zarazem podatnicy zamieszkali w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii a także w państwach europejskich.
Na dzień 31 grudnia 2010 r. dokonano odpisu 852 zł podatku podatnikom, którym nie udało się skutecznie doręczyć decyzji. Podatnik albo wyjechał i nie ustanowił pełnomocnika albo nie mieszka pod wskazanym adresem lub też nie jest znany z miejsca pobytu. Wśród tych decyzji są nieodebrane ponieważ podatnik zmarł. Przeniesienie odpowiedzialności na osoby trzecie lub ustalenie kręgu spadkobierców również wiąże się z ustalenie ich miejsca pobytu. Wyjazd za granicę utrudnia prowadzenie postępowania podatkowego. W takich przypadkach kuratora do doręczeń ustala właściwy sąd co jest związane z kosztami.
Zaległości na 01.01.2010 r. wynosiły 24.938 zł, i zostały wpłacone w całości. Na koniec okresu sprawozdawczego zaległości u osób prawnych wynoszą 29.742 zł, zalega 2 podatników. W roku 2011 r. jeden z podatników zaległy podatek wpłacił w całości. Od drugiego z podatników zalegającego z kwotą 20.534 złotych, w 2011 roku Urząd Skarbowy w wyniku wszczętego postępowania egzekucyjnego zrealizował tytuł wykonawczy na kwotę 2.117 zł.

Realizacja podatku od środków transportowych .
Należny podatek od środków transportowych w 2010 r. wynosi 241.413 zł w tym: od osób fizycznych 213.752 zł, a od osób prawnych 27.661 zł.
Na 31 grudnia 2010 roku zaległości w podatku od środków transportowych u osób fizycznych wynoszą 29.946 zł. W roku 2010 r. umorzeń z tytułu podatku od środków transportowych nie było. U jednego z podatników zalegających z podatkiem, podatek jest egzekwowany po 173 zł miesięcznie z zajętej przez poborcę skarbowego emerytury. W drugim przypadku również zajęta jest emerytura i co miesiąc spływa po 178 złotych. Ponieważ podatnik nadal posiada środki transportowe to zaległości u niego ciągle rosną, na koniec roku 2010 zaległości na jego koncie wynoszą 19.151 złotych. W grudniu sporządzono 5 tytułów wykonawczych na kwotę 18.636 złotych. W wyniku podjętych czynności egzekucyjnych na dzień sporządzania informacji na konto urzędu wpłynęło 3.106 zł zaległego podatku.

Pozostałe dochody realizowane za pośrednictwem Urzędu Skarbowego.
W 2010 roku wpłynęły 2 podania w sprawie wydania opinii o rozłożenie na raty bądź umorzenia podatku z tytułu spadków, darowizn, karty podatkowej lub zasiedzenia. Wydano pozytywną opinię o rozłożeniu na raty podatku z tytułu karty podatkowej w kwocie 6.930 złotych. Dla tego samego podatnika wydano pozytywną opinię w sprawie umorzenia jednej z rozłożonych rat podatku w kwocie 195 złotych i 11 złotych odsetek z zwłokę . W okresie sprawozdawczym wydano 313 zaświadczeń o użytkach rolnych, dochodzie z gospodarstwa rolnego, o okresie opłacania składek na FER i FUSR i liczbie hektarów przeliczeniowych. Wydano 6 zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis dla Zakładów Pracy Chronionej oraz 9 zaświadczeń o nie zaleganiu. Wprowadzono wszystkie otrzymane zmiany geodezyjne w ślad za tym wysłano 200 wezwania do złożenia informacji o nieruchomościach. W 2010 roku organ podatkowy realizował zadanie zlecone w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Wpłynęło 57 podań składanych w dwóch terminach. Wypłacono producentom rolnym kwotę 14.402 zł . Urząd Gminy za wykonanie zadania otrzymał 288 złotych.
Opis zrealizowanych inwestycji w 2010 roku przez gminę Szaflary zostanie przedstawiony szczegółowo późniejszym czasie na łamach Tygodnika Podhalańskiego.

Opracował:        
Zbigniew Strama    





[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY] [PRZETARGI] [OPŁATY]  [GKRPA]