OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY
GMINA SZAFLARY
             

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

.:MENU:.

- AKTUALNOŚCI
- URZĄD GMINY
- KULTURA I SZTUKA
- SOŁECTWA
- SZKOŁY
- KONKURSY
- GOSPODARKA
- ORGANIZACJE
- TURYSTYKA
- SPORT
- HISTORIA
- PARAFIE
- ZDJĘCIA
- MAPY

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

PORTAL / WYPRAWA NA BORNHOLM POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:WYPRAWA NA BORNHOLM:.


1 2 3 4

DZIEŃ PIERWSZY

                 Po 14-godzinnej podróży autokarem i 4,5-godzinnym rejsie promem przybiliśmy do brzegu Majorki północy – Bornholmu. Z portu w Nexo pojechaliśmy prosto do NaturBornholm – interaktywnego muzeum natury. Stanęliśmy na granicy płyt tektonicznych – granicy Skandynawii. Zobaczyliśmy jeden z trzech na świecie odcisk meduzy w piaskowcu z przed 500 mln lat. Wtedy też mieliśmy okazję przekonać się jaka przepaść dzieli polski i duński system szkolnictwa, gdzie nacisk kładzie się na proces tworzenia, nie zaś na efekt. Szkoła podstawowa trwa tutaj 9 do 10 lat (10 klasa jest nieobowiązkowa), po niej naukę kontynuuje się w 3-letnim liceum. Uczniowie wszystko co jest potrzebne do nauki otrzymują w szkole, ponadto mogą uczęszczać na wiele zajęć dodatkowych. Najbardziej zazdrościmy im tego, że nie mają zadań domowych, bo całą pracę wykonują w szkole. Co interesujące w architekturze samego ośrodka, budynek jest obłożony blokami granitu zamkniętymi w koszach, co sprawia niesamowite wrażenie. Przez oszklony hol przechodzi 15 południk, dzięki czemu w godzinach południowych jego wnętrze jest pięknie oświetlone. Budynek ma przypominać doliny szczelinowe – charakterystyczny element krajobrazu wyspy.
                Następne kilka godzin spędziliśmy na zwiedzaniu niesamowitego muzeum – dzięki wielu interaktywnym eksponatom można lepiej zrozumieć procesy zachodzące w przyrodzie. Cała wystawa ma postać ścieżki czasu – wędrujemy nią od stworzenia Ziemi do czasów współczesnych. Mieliśmy także okazję cofnąć się w odległą przeszłość w maszynie czasu – wyświetlono nam krótki film o dziejach Ziemi. Dzięki wypełnieniu kart pracy mogliśmy dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy. Kolejnym elementem programu była wizyta w osadzie Wikingów. Zajmowali się oni rzemiosłem – można było obserwować ich przy pracy i dowiedzieć się jak robiono wtedy buty, ubrania i przedmioty codziennego użytku. Następnie mogliśmy zagrać w tradycyjne gry i poznać mitologię skandynawską. Mogliśmy spróbować specjałów kuchni Wikingów – placków zbożowych z orzechami.
                Zmęczeni, udaliśmy się na camping, gdzie mogliśmy nabrać sił przed kolejnym dniem zwiedzania wyspy.


[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY]