OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

PORTAL /WYCIECZKA DO MUSZYNY I OKOLIC POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.: WYCIECZKA DO MUSZYNY I OKOLIC :.

WYCIECZKA DO MUSZYNY I OKOLIC

W dniach 19 i 20 września odbyła się kolejna wycieczka w ramach realizacji projektu „Cudze chwalicie swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie”, w którym biorą udział dzieci i młodzież z wioski Bór. Tym razem zdobyliśmy Jaworzynę Krynicką, zwiedziliśmy Muszynę, obejrzeliśmy okopy Konfederatów Barskich nad Muszynką oraz byliśmy w Światowym Centrum Pszczelarstwa w Kamiannej.
       Już o ósmej rano w sobotę 19 września wyruszyliśmy autobusem do Krynicy. Pogoda była od rana piękna więc podziwialiśmy przez okna jesienne widoki przejeżdżając przez kolejne miejscowości. W Podegrodziu Pan Przewodnik przybliżył nam postać błogosławionego ojca Stanisława Papczyńskiego, który właśnie w tej miejscowości się urodził. Beatyfikacja ojca Papczyńskiego odbyła się 16 września 2007 roku w Licheniu.
      Przejeżdżając przez Rytro dowiedzieliśmy się, że Poprad, nad którym leży miejscowość to rzeka, która płynie 107 km na Słowacji, 31 km stanowi granicę polsko-słowacką, a 30 km płynie w Polsce, jest największym dopływem Dunajca – jej długość wynosi 168 km.
      W Krynicy, miejscowości słynnej z leczniczych źródeł, w Dolinie Czarnego Potoku rozpoczęliśmy wspinaczkę na Jaworzynę Krynicką (1114 m n.p.m.). Na trasie na szczyt Jaworzyny znajduje się potężna wychodnia skalna o dziwnych kształtach przypominających olbrzymi grzyb o nazwie „Diabelski Kamień”. Z tą skałą związana jest legenda, która tłumaczy jej nazwę. Otóż, kiedy moce diabelskie dowiedziały się o istnieniu w Krynicy cudownego źródełka z życiodajną wodą, postanowiły je zniszczyć. Diabeł wybrał się w Tatry, aby zabrać z nich potężny kamień. Taszczył go by nim zatkać cudowne źródło. Kiedy znalazł się na szczycie Jaworzyny, kur zapiał i diabeł upuścił kamień, który leży tam po dzień dzisiejszy.
      Zanim dotarliśmy do schroniska, aby nieco odpocząć zwiedziliśmy jeszcze Muzeum Górskie PTTK. Po posiłku i odpoczynku wyruszyliśmy do Muszyny. Trasa prowadziła obok górnej stacji kolejki gondolowej, a potem przez las i łąki. Do Muszyny Złockie weszliśmy w miejscu, gdzie znajduje się cerkiew łemkowska, która służy obecnie jako kościół katolicki.
      W Muszynie mieliśmy zamówiony nocleg, więc po zejściu z Jaworzyny zakwaterowaliśmy się. Ale to nie był koniec naszego wędrowania w tym dniu. Po krótkim odpoczynku i odświeżeniu, wybraliśmy się na spacer po Muszynie. Najpierw wyszliśmy na Górę Zamkową (638 m n.p.m.), gdzie znajdują się ruiny zamku biskupów krakowskich. Z góry roztoczył się przed nami wspaniały, wieczorny widok na miasto i rzekę Poprad. Z Góry Zamkowej schodziliśmy już po zmroku, tak, że spacerowanie po Muszynie odbywało się przy światłach latarń.
      Drugiego dnia, po śniadaniu poszliśmy na Mszę Świętą do mijanej poprzedniego dnia cerkwi. Po nabożeństwie wysłuchaliśmy przejmującej historii Łemków, mogliśmy podziwiać poszczególne elementy ikonostasu (najpiękniejsza część wyposażenia cerkwi), a także dowiedzieliśmy się czym różni się msza katolicka od mszy prawosławnej.
      Potem podjechaliśmy autobusem do Muszynki i powędrowaliśmy do rezerwatu Okopy Konfederatów Barskich. Okopy te budowane były w latach 1769 – 70 i po tak odległym czasie zachowane są w doskonałym stanie. Na miejscu Pan Przewodnik opowiedział nam historię Polski z czasów działalności Konfederatów Barskich.
      Kolejnym, ostatnim punktem wycieczki było zwiedzanie Pasieki „BARĆ” w Kamiannej, miejscowości, która dzięki ks. Henrykowi Ostachowi zmieniła się z biednej wioski w Światowe Centrum Pszczelarstwa. Pasieka tradycją sięga do przepowiedni z przed wieków, która mówi , że na tej ziemi złoto będzie rodzić się na kamieniu. Tym złotem jest miód spadziowy, który tu powstaje głównie z drzew jodły. W Kamiannej nie tylko zwiedziliśmy muzeum, ale degustowaliśmy miód, zobaczyliśmy na własne oczy jak pszczoły robią plaster i mogliśmy kupić pamiątki np. z wosku.
      Po południu, pełni wrażeń i trochę zmęczeni wróciliśmy do domu.

Relacja: Małgorzata Gacek

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY]