OFICJALNA STRONA INTERNETOWA GMINY SZAFLARY

GMINA SZAFLARY

             

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

.:MENU:.

- AKTUALNOŚCI
- URZĄD GMINY
- KULTURA I SZTUKA
- SOŁECTWA
- SZKOŁY
- KONKURSY
- GOSPODARKA
- ORGANIZACJE
- TURYSTYKA
- SPORT
- HISTORIA
- PARAFIE
- ZDJĘCIA
- MAPY
- PRZETARGI
- OPŁATY
- GKRPA

.:FOTO:.

TATRY ZIMĄ

.:KALENDARZ:.

.:PODHALAŃSKA LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA:.

.:BIURO INICJATYW SPOŁECZNYCH:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE:.

.:6 LATKU WITAJ W SZKOLE
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE
:.

.:PAMIĘTAJ O SZKOLE:.

.:NARODOWE SIŁY REZERWOWE:.

PORTAL /„DOŚWIADCZENIE DROGĄ DO POZNANIA ŚWIATA I CZŁOWIEKA” POLSKA / MAŁOPOLSKIE / NOWOTARSKI

.:„DOŚWIADCZENIE DROGĄ DO POZNANIA ŚWIATA I CZŁOWIEKA” :.

„DOŚWIADCZENIE DROGĄ DO POZNANIA ŚWIATA I CZŁOWIEKA”



Prezentacja projektu edukacyjnego przygotowanego przez klasę II z gimnazjum z Bańskiej Niżnej.



        8 czerwca bieżącego roku w Zespole Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Bańskiej Niżnej odbyła się prezentacja projektu edukacyjnego pt.: „Doświadczenie drogą do poznania świata i człowieka” przygotowanego przez nas - czyli klasę II gimnazjum. Prace poprzedzające tę uroczystość trwały niemal od początku roku szkolnego. Wzięło w nich udział 17 uczniów, z którymi współpracowali nauczyciele: p. Krzysztof Cierniak (nasz wychowawca), p. Agnieszka Cierniak, p. Konrad Kuźmiński, p. Marcin Bryniarski i p. Grzegorz Stolarczyk. Naszą wycieczkę do Krakowa dofinansował sklepik szkolny kierowany przez p. R. Chrobak. Wszystkim, którzy nas wsparli, chcieliśmy serdecznie podziękować.

        Kluczowe dla tytułu naszego projektu było słowo „doświadczenie”, które kryje w sobie dwa różne znaczenia. Po pierwsze – doświadczenie to zjawisko psychologiczne, które pozwala poznać naturę człowieka. Po drugie – doświadczenie to doświadczenie fizyczne bądź chemiczne, dzięki któremu odkrywamy otaczający nas świat i wyjaśniamy niezrozumiałe dla nas zjawiska w nim zachodzące. Nasz projekt był więc dla nas zarówno doświadczeniem duchowym, dzięki któremu dowiedzieliśmy się więcej o nas jako ludziach, jak i źródłem wiedzy o prawach natury, do których doszliśmy poprzez doświadczenia fizyczne.

        Nasza praca miała kilka etapów. Najpierw wybraliśmy temat projektu i opracowaliśmy plan działania. Aby wszystko przebiegło sprawnie, utworzyliśmy kilka grup zajmujących się: opracowaniem kosztorysu zaplanowanej wycieczki, dokumentacją wszystkich działań, przygotowaniem publicznej prezentacji efektów naszej pracy, a także koordynacją współpracy wszystkich realizatorów projektu.

        Pierwszą część naszego projektu poświęciliśmy Holocaustowi, a więc temu doświadczeniu ludzkiemu, które ujawniło to, co w ludziach najgorsze, ale i to, co jest w nich najpiękniejsze. Aby przygotować się do wizyty w muzeum Schindlera, która miała nam przybliżyć czasy II wojny światowej, obejrzeliśmy film Stevena Spielberga „Lista Schindlera”. Poznaliśmy też dokument filmowy „Lista Sendlerowej” oraz inne filmowe i pisane świadectwa Zagłady. To one zobrazowały nam straszne losy Żydów, ale też pokazały nam miłość do bliźniego tych, którzy Żydom pomagali, wyprowadzając ich z gett, wyrabiając im fałszywe dokumenty, karmiąc i przechowując w swoich własnych domach, co wiązało się z ryzykiem utraty życia własnego i swoich najbliższych. W końcu odwiedziliśmy również Fabrykę Oscara Schindlera, oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, w którym odbyliśmy niezwykle interesującą podróż w czasie i poznaliśmy, jak wyglądało życie Polaków i Żydów w okresie II wojny światowej. Najbardziej zaciekawił nas sposób ukazania tamtej epoki. Już u progu pierwszego pomieszczenia muzeum wydawało nam się, jakby czas się cofnął, a oglądane przez nas karabiny, biedne mieszkania Żydów, stare zdjęcia, obrazy i plakaty potęgowały atmosferę okupacyjnej grozy.

        Drugiej części projektu patronowało hasło „Doświadczenie drogą do poznania praw rządzących naszym światem”. Realizując ten etap naszej pracy, udaliśmy się do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie, gdzie mogliśmy przy pomocy znajdujących się tam pomysłowych urządzeń sami przeprowadzić różne eksperymenty albo być ich świadkami. Najbardziej zaciekawiły nas doświadczenia dotyczące akustyki, optyki i energii.

Ostatnim etapem naszej pracy było przygotowanie multimedialnej prezentacji naszego projektu. Podzieliliśmy się na kilka grup, z których każda opracowywała inne zagadnienie: jedna przygotowała prezentację na temat przyczyn i przebiegu Holocaustu, druga zajęła się postawami Polaków wobec Żydów czasie II wojny światowej, trzecia natomiast opracowała sylwetki dwojga Sprawiedliwych wśród Narodów Świata – Ireny Sendlerowej i Oskara Schindlera. Przygotowaliśmy także pokaz kilku eksperymentów fizycznych z Ogrodu Doświadczeń, co wymagało skonstruowania przez nas niektórych pomocy. Prezentację zamykała piosenka Cz. Niemena „Dziwny jest ten świat”, która była tłem dla przedstawienia dokumentacji fotograficznej z doświadczeń zdobytych przez nas podczas realizacji projektu. Przedstawienie owoców naszej pracy poprzedziło wiele konsultacji z nauczycielami.

        8 czerwca odbyła się prezentacja projektu, na która przyszli nasi rodzicie, nauczyciele, koledzy i koleżanki. Choć trema towarzyszyła nam przez cały czas, wszystkim spodobało się nasze wystąpienie, co potwierdziły gromkie brawa i liczne pochwały, które uświadomiły nam, jak ciężką pracę mamy za sobą i jak wiele dzięki niej osiągnęliśmy.

        Chociaż nie było łatwo, podołaliśmy wyzwaniu i czujemy teraz ogromną satysfakcję. W wypełnianych przez nas po zakończeniu projektu ankietach, oprócz podkreślania tego, jak wiele nauczyliśmy się z historii i z fizyki, pojawiły się stwierdzenia: „Nauczyłem się pokonywania tremy”, „Umiem teraz współpracować w grupie”, „Jestem bardziej odpowiedzialny” . Z pewnością zatem, doświadczenia związane z projektem pozostawią w nas ślad na zawsze.

Marek Kaczmarczyk – uczeń klasy II gimnazjum
przy pomocy Agnieszki Cierniak            

[URZĄD GMINY]  [KULTURA I SZTUKA]  [SOŁECTWA]  [SZKOŁY]  [GOSPODARKA]  [ORGANIZACJE]  [TURYSTYKA]  [SPORT]  [HISTORIA]  [PARAFIE]  [ZDJĘCIA]  [MAPY] [PRZETARGI] [OPŁATY]  [GKRPA]