POKAZ EFEKTÓW I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH III ETAP PROJEKTU: „
PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
”
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ŚW. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA W BAŃSKIEJ NIŻNEJ
Głównym celem Projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia.
Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywa się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych, w oparciu o teorię inteligencji wielorakich amerykańskiego psychologa i neurologa Howarda Gardnera.
Zgodnie z ogólną tezą Gardnera, każdy człowiek ma wiele stosunkowo odrębnych inteligencji. Podważa to założenie o istnieniu tylko jednego typu inteligencji, mierzonego przy użyciu standardowych technik psychometrycznych. W odniesieniu do dzieci Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, ruchową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną.
Inteligencja językowa - przejawia się w rozumieniu świata poprzez słowo mówione i pisane, we wrażliwości na rymy, znaczenie słów oraz dźwięki.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*myślą "słowami" i lubią czytać,
*przejrzyście wypowiadają i spisują swoje myśli,
*używają bogatego słownictwa,
*tworzą opowiadania, barwne historie,
*szybko uczą się języków obcych.
Inteligencja ruchowa - przejawia się w rozumieniu świata poprzez ruch i kontakt fizyczny oraz umiejętnością wykorzystania własnego ciała do wyrażenia emocji.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*wykorzystują ruch w sposób celowy,
*mają wyczucie czasu i przestrzeni,
*są uzdolnione manualnie,
*sprawnie manipulują przedmiotami,
*mają dobrą koordynację ruchową,
*lubią wycieczki i zajęcia w terenie.
Inteligencja matematyczno-logiczna - przejawia się w rozumieniu świata poprzez liczby, ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i kreatywne rozwiązywanie problemów.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*mają uzdolnienia matematyczne,
*lubią porządek i precyzyjne instrukcje,
*są konkretne i dociekliwe,
*badają i zbierają informacje,
*lubią gry, łamigłówki i zagadki,
*potrafią rozwiązywać problemy,
*umiejętnie szeregują, klasyfikują i wnioskują.
Inteligencja wizualno-przestrzenna - przejawia się w rozumieniu świata poprzez myślenie obrazami, wrażliwość wzrokowo-przestrzenną, wizualizację i orientację przestrzenną.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*są twórcze i pomysłowe,
*doskonale orientują się w przestrzeni trójwymiarowej,
*wiernie odtwarzają w pamięci obrazy,
*dużo rysują oraz dobrze konstruują,
*czytają mapy, tabele i diagramy,
*mają bogatą wyobraźnię.
Inteligencja przyrodnicza - przejawia się w rozumieniu świata poprzez otoczenie, środowisko, umiejętność rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów przyrodniczych.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*rozumieją świat roślin i zwierząt,
*rozpoznają i kategoryzują obiekty przyrodnicze,
*dostrzegają wzorce funkcjonujące w naturze,
*lubią przebywać na świeżym powietrzu,
*kochają przyrodę, pasjonują się ekologią,
*klasyfikują przedmioty w hierarchie.
Inteligencja muzyczna - przejawia się w rozumieniu świata poprzez rytm i melodię, zdolnością słuchową, wrażliwością na dźwięki, rymy i kompozycje.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*rozumieją świat poprzez rytm i melodię,
*potrafią aktywnie słuchać,
*łączą muzykę z emocjami i własnym nastrojem,
*są wrażliwe na odbiór dźwięków,
*mają poczucie rytmu, lubią śpiewać,
*uczą się przy muzyce i rymują,
*zmieniają w muzykę wszystko, co robią.
Inteligencja interpersonalna - to zdolność rozumienia innych ludzi, współodczuwania, negocjowania i wypracowywania kompromisów oraz patrzenia na świat oczyma innej osoby.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*lubią i potrafią pracować w grupie,
*łatwo nawiązują kontakty społeczne,
*mają zdolności przywódcze,
*są komunikatywne,
*są asertywne przy konfrontacji.
Inteligencja intrapersonalna - to zdolność rozumienia samego siebie, własnych uczuć, patrzenia na świat z własnego punktu widzenia, umiejętność kierowania własnym postępowaniem.
Dzieci z przewagą tej inteligencji:
*lubią pracować samodzielnie,
*znają własne mocne strony,
*budują wewnętrzną motywację,
*mają jasno sprecyzowane cele własne,
*poszukują odpowiedzi na "trudne" pytania.
Poszczególne typy inteligencji są w różnym stopniu rozwinięte i tworzą wspólnie indywidualny profil inteligencji. Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują, a każdy rodzaj inteligencji może być modyfikowany i ciągle rozwijany. Określenie profilu inteligencji i dostrzeganie zachodzących w nim zmian umożliwia określenie "mocnych" i "słabych" stron dziecka, sprzyja indywidualizacji i nawiązywaniu wzajemnych kontaktów.
III etap Projektu: "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" realizowałam w szkole podstawowejz klasą I .
Pracę z dziećmi prowadziłam od 02 stycznia 2011r. do 20 czerwca 2011r. .na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych - w sumie 50 godzin.
W sali lekcyjnej zorganizowałam 3 Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. Powstały one na bazie zestawu środków dydaktycznych, służących rozwijaniu umiejętności w obrębie kompetencji kluczowych, w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Zostały one wzbogacone o inne środki dydaktyczne dostępne w szkole .
Pierwszy Ośrodek Zainteresowań sprzyjał rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji: językowej, interpersonalnej i intrapersonalnej.
Drugi Ośrodek Zainteresowań sprzyjał rozwijaniu wszystkich inteligencji, a szczególnie inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej, ruchowej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej.
Trzeci Ośrodek Zainteresowań sprzyjał rozwojowi inteligencji, a szczególnie inteligencji matematyczno-logicznej, przyrodniczej, interpersonalnej i intrapersonalnej.
Środki dydaktyczne wykorzystywane w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań sprzyjały humanizacji procesu kształcenia, odczuwaniu radości z uczenia się, wyzwalały zainteresowania i rozwijały zdolności oraz umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju i profilem inteligencji.
Na podstawie obserwacji dzieci podczas zajęć i zabaw oraz na podstawie Kwestionariusza wywiadu z rodzicami dokonałam diagnozy profilu inteligencji każdego dziecka. Podczas spotkań przedstawiłam rodzicom założenia Projektu, zapoznałam ich z koncepcją inteligencji wielorakich oraz opisałam profil inteligencji każdego dziecka. Uwzględniając wyniki diagnozy profili inteligencji uczniów, ich potrzeby psychofizyczne i wybory, których dokonali, zainteresowania każdego dziecka, a także bazę dydaktyczną szkoły, opracowałam najwłaściwsze dla swoich uczniów rozwiązania metodyczne i organizacyjne, formy pracy i sposoby rozwijania uzdolnień i zainteresowań. Efektem uczestnictwa uczniów w zajęciach dodatkowych był pokaz efektów i osiągnięć dzieci zaprezentowany w szkole w dniu 6 czerwca 20011r. W pokazie efektów pracy uczniów udział wzięli zaproszeni goście: główna księgowa GZO w Szaflarach pani Bogusława Korwin, sołtys wsi Bańskiej Niżnej pan Józef Topór z osobą towarzyszącą, rodzice uczniów, dyrekcja szkoły oraz przedstawiciele nauczycieli i uczniów pozostałych klas szkoły oraz oddział przedszkolny z wychowawcą.
Przygotowany z tej okazji program artystyczny przebiegał pod hasłem: ,,Wiosna i my, mali ekolodzy”. Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności i zdolności w teatrzyku kukiełkowym, gdzie poruszony był problem segregacji odpadów i zanieczyszczeń środowiska. Dzieci śpiewały piosenki, improwizowały ruchem wiersz o „Wiośnie”, z którą dziennikarz przeprowadził wywiad, a Pani Wiosna sprawdziła wiedze matematyczną uczniów. Mali aktorzy grali na instrumentach muzycznych, wykonali taniec i zabawy z chustą animacyjną oraz przeprowadzili doświadczenia przyrodnicze pt. ,, Czy istnieje powietrze?” oraz zbadały kwasowość wody.
Na zakończenie pokazu dzieci otrzymały pamiątkowe pacynki - myszki i zaprosili zebranych gości na słodki poczęstunek.
Projekt wpłynął na wszechstronny rozwój dzieci, ich kreatywności, ciekawości poznawczej i otwartości na wiedzę. Uczniowie zdobyli doświadczenia edukacyjne i społeczne na miarę ich zainteresowań, uzdolnień, możliwości i potrzeb. Sprzyjał integracji całej klasy oraz grup dzieci o podobnych zainteresowaniach.
Każdy z nas jest zdolny, a istotą edukacji powinno być te zdolności i talenty wspierać i pielęgnować, gdyż jest to największe bogactwo narodu - kapitał ludzki!
Cieszę się, że mogłam ten projekt realizować
Wychowawczyni
Anna Sichelska
|